Yanmar FX24D

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Yanmar FX24D

Post autor: carbonrim » 31 lip 2016, 23:11

Witam, już parę postów tu napisałem jeszcze przed zakupem traktorka, ale teraz mam już pojazd, więc się nim pochwalę. Yanmar FX24DT (1984-1992). Nie wiem co oznacza to T. Parę podstawowych informacji:
  • pojemność 1429 cm3,
  • 3 cylindrowy silnik diesel'a o oznaczeniu Yanmar 3TN84 (w sieci piszą, że te same silniki były montowane w kilku seriach traktorków John Deere w tamtych czasach),
  • 28 KM (24 KM WOM/PTO),
  • dodatkowa 3-punktowa instalacja hydrauliczna.
Seria FX oznacza, że traktorek ma półautomatyczną skrzynię, co pozwala na zmianę biegów bez wciskania pedału sprzęgła. Zakupiony w BOSS Milicz. Niewiele wiem o serwisowaniu, co gdzie się znajduje w silniku, ale liczę na Waszą pomoc jeśli będzie to konieczne. Mam jakąś standardową instrukcję z Boss'a w PDF. Jeśli ktoś mógłby się podzielić jakąś lepszą instrukcją, to proszę o informację. Parę zdjęć poniżej:

Obrazek Obrazek Obrazek

Zakupiłem dodatkowo taką kosiarkę:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 04 cze 2018, 23:22 przez carbonrim, łącznie zmieniany 5 razy.
Yanmar FX24D

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Re: Yanmar FX24DT

Post autor: carbonrim » 31 lip 2016, 23:11

No i mam pierwszy problem. Zapiąłem kosiarkę, skosiłem jakieś 20 arów, po czym wyjeżdżając z pola chciałem podnieść kosiarkę na ramionach i nie udało się. Poruszając dźwignią do podnoszenia/opuszczania ramin słyszę dźwięk działania pompy hydraulicznej, ale ramiona ani drgną.
Z tego co się zdążyłem zorientować, to pompa hydrauliczna współdzieli olej ze skrzynią biegów. Wlew oleju jest w bloku między nogami.
Obrazek
1. Czy tego oleju może być za mało i to jest powodem braku możliwości podnoszenia ramion?
2. Ile litrów oleju powinno być w skrzyni biegów/układdzie hydraulicznym?
3. Jak można zbadać poziom tego oleju? Czy jest jakiś bagnet?
4. Za prawym tylnym kołem znalazłem taki dekielek zakręcany na 3 śruby (zdjęcie poniżej). Czy może tędy zlewa się olej ze skrzyni?
Obrazek
Ostatnio zmieniony 04 cze 2018, 23:08 przez carbonrim, łącznie zmieniany 1 raz.
Yanmar FX24D

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Yanmar FX24DT

Post autor: piotrbpm » 01 sie 2016, 16:26

Oznaczenia T nie istnieją to wytwór ich chorej durnej wyobraźni i tyle...
Kupiłeś od bossa hmm i nawet po kilkunastu złych opinie kupiłeś ...mogłeś przynajmniej pokusić się o spr olei i dopiero ruszać w pole .Miedzy nogami pod mata masz korek wlewowy oleju, jak odkręcisz to masz bagnet i na nim miarka .Oleju około 25l strzelam ale jak na ten traktorek może tyle jest .W 95% to nie brak oleju tylko coś innego ,może być zapowietrzona pompa lub zabrudzony filtr ssawny .To co pokazujesz to właśnie filtr ssawny który może być zapchany mułem .Oczywiście nici zapewnień że wymienili wszystkie oleje i filtry ....Mi dosłownie ręce opadają jak czytam takie inf kupiłem i się zepsuł już po kilku h pracy :/ Napisz jaki masz rozdzielacz manulany na wajchę czy na elektrozaworach na przyciski ?
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Akronix
Posty: 110
Rejestracja: 12 maja 2015, 22:14

Re: Yanmar FX24DT

Post autor: Akronix » 01 sie 2016, 23:23

Człowieku skoro to usterka na pierwszym wyjeździe to dzwoń do sprzedawcy opisz mu problem niech radzi przez telefon co z tym zrobić :lol:
A teraz na poważnie już nie jedna opinia o maszynach z Boss'a na tym forum była i żadnej dobrej nie pamiętam.
Może to prozaiczna rzecz i masz zakręcony ten zaworek pod siedzeniem między nogami odpowiedzialny za prędkość opadania znaczy przepływu oleju z i do siłownika TUZ. Ustaw go w pośredniej pozycji i spróbuj.
A jeszcze pytanie o tę instrukcję co dostałeś do traktorka. Co w niej się znajduje skoro nie ma tam podstawowych rzeczy takich jak umiejscowienie filtrów, spustów oleju, wskaźników poziomu. Może chociaż zaznaczyli gdzie jest wlew paliwa :lol:
Akronix
---------
Yanmar F14D + TuR + Gleba RSA1201

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Re: Yanmar FX24DT

Post autor: carbonrim » 01 sie 2016, 23:39

Odn. rozdzielacza to zakładam, że chodzi Ci o hydraulikę i manetki dołożone dodatkowo. Jeśli tak, to załączam zdjęcie. Nie wiem jaką mam, ale mam nadzieję, że się tutaj dowiem :)
Obrazek Obrazek

Co do wymiany oleju to raczej wymienili. Na moje oko jest ładny czerwony, nieprzerobiony, ale chyba jest go trochę za mało. Co tam się wlewa? Olej przekładniowy z orlenu?
Obrazek
Dzisiaj odpaliłem traktor i spróbowałem parokrotnie pod ciężarem podnosić i opuszczać ramiona. Wszystko wróciło do normy. Co to było? Muł? Zapowietrzenie? Jak odpowietrzyć taką instalację? Czy zabawa manetkami hydrauliki "na sucho" bez podłączonych odbiorników nie mogła spowodować deficytu oleju w głównym układzie? Może przez taką zabawę zapowietrzyłem układ? Być może to naiwne lub nawet niemądre pytania, ale takie mi się nasunęły. Proszę o cierpliwość, to mój pierwszy traktor :)
Yanmar FX24D

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1735
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Yanmar FX24DT

Post autor: k_sit » 02 sie 2016, 07:08

A może to źle podłączony rozdzielacz dodatkowy lub sterowanie tuzem . Na pewno masz elektronikę sprawdź bezpieczniki .

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Re: Yanmar FX24DT

Post autor: carbonrim » 02 sie 2016, 08:22

Akronix pisze:Człowieku skoro to usterka na pierwszym wyjeździe to dzwoń do sprzedawcy opisz mu problem niech radzi przez telefon co z tym zrobić :lol:
Tak właśnie zrobiłem i z rozmowy dowiedziałem się o możliwości zamulenia układu i o trójkątnym deklu i jak napisał Piotr o filtrze ssawnym za prawym kołem.
Akronix pisze:[...]
Może to prozaiczna rzecz i masz zakręcony ten zaworek pod siedzeniem między nogami odpowiedzialny za prędkość opadania znaczy przepływu oleju z i do siłownika TUZ. Ustaw go w pośredniej pozycji i spróbuj.
Przeznaczenie tego zaworu znam i steruje nim regularnie. Podczas usterki też kręciłem w jedną i drugą stronę, ale nic to nie dawało.
Akronix pisze: A jeszcze pytanie o tę instrukcję co dostałeś do traktorka. Co w niej się znajduje skoro nie ma tam podstawowych rzeczy takich jak umiejscowienie filtrów, spustów oleju, wskaźników poziomu. Może chociaż zaznaczyli gdzie jest wlew paliwa :lol:
Powiem szczerze, że nie miałem jeszcze czasu na przyjrzenie się instrukcji. Jakoś tak naturalnym dla mnie było, żeby zwrócić się do Was na forum :) A instrukcję zamieszczę w OP. Może komuś się przyda.
Yanmar FX24D

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Yanmar FX24D

Post autor: piotrbpm » 02 sie 2016, 19:23

Rozdzielacz źle podłączony ...eh czas chyba zadzwonić do ,,fachmenów,, od bossa i ich w życzliwy sposób uświadomić ....
W korku jest miarka i masz zakreślone pole ile potrzeba oleju .To że od góry lub na miarce widnieje ładny czerwony olej nie oznacza że na dnie jest czysty (o czym piszę w wielu postach )
Olej to ATF ale czy jest oryginalny japoński czy jakiś nasz z orlenu tego nikt nie wie ,powie tylko sprzedawca :)
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2535
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Yanmar FX24D

Post autor: marekspectra » 02 sie 2016, 21:29

W chwili kiedy przestał podnosić , rozdzielacz - ten dodatkowy czy był gorący? Czy jednocześnie zauważyłeś różnicę w pracy wspomagania kierownicy?
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Re: Yanmar FX24D

Post autor: carbonrim » 02 sie 2016, 23:32

piotrbpm pisze:Rozdzielacz źle podłączony ...eh czas chyba zadzwonić do ,,fachmenów,, od bossa i ich w życzliwy sposób uświadomić ....
Doktoryzuję się już odn. rozdzielaczy czytając Twój wątek viewtopic.php?t=349
Szkoda, że nie wiedziałem o jego istnieniu przed zakupem traktorka.
piotrbpm pisze:W korku jest miarka i masz zakreślone pole ile potrzeba oleju .To że od góry lub na miarce widnieje ładny czerwony olej nie oznacza że na dnie jest czysty (o czym piszę w wielu postach )
Mogę prosić o link to wątku, w którym jest napisane o wymianie oleju i odmuleniu komory?
piotrbpm pisze:Olej to ATF ale czy jest oryginalny japoński czy jakiś nasz z orlenu tego nikt nie wie ,powie tylko sprzedawca :)
A czy powinniśmy się przejmować różnicą między olejem japońskim a naszym? Zakładając, że polecany olej to ATF, to jest ich klika odmian. Czy macie jakieś sprawdzone miejsca gdzie za dobre pieniądze go kupić? Sprawdziłem, że 1 litr to koszt od ok 11 zł (allegro) do nawet 40 w sklepach stacjonarnych. Potrzeba go ok 25 litrów, więc robi się spora sumka.
Ostatnio zmieniony 02 sie 2016, 23:40 przez carbonrim, łącznie zmieniany 1 raz.
Yanmar FX24D

ODPOWIEDZ